De staatssecretaris van Financiën heeft een tussenevaluatie fiscale regelingen emissieloze voertuigen en plug-in hybrides uit laten voeren. Het verslag daarvan heeft hij met een reactie daarop naar de Tweede Kamer gestuurd.
In de tussenevaluatie zijn zes fiscale regelingen bekeken. Het betreft:
- het nultarief in de bpm en de mrb voor elektrische voertuigen;
- de lagere bijtelling in de loon- en inkomstenbelasting voor elektrische voertuigen;
- de gewichtscorrectie in de mrb voor plug-in hybride bestelauto’s;
- de bijtelling in de loon- en inkomstenbelasting voor voertuigen met een CO2-uitstoot van 1 tot 50 g/km; en
- het halftarief in de mrb voor voertuigen met een CO2-uitstoot van 1 tot 50 g/km.
Verder is bekeken of de Belgische plannen om de aftrekbaarheid van de kosten van een bedrijfsvoertuig van de fiscale winst te laten afhangen van de CO2-uitstoot toepasbaar zijn in Nederland. Dat is qua uitvoering en handhaving ingewikkeld. Een uitvoeringstoets is noodzakelijk.
De uitkomst van het onderzoek is dat de regelingen voor elektrische voertuigen hebben bijgedragen aan emissievrij rijden. Met name het tijdelijk verlaagde bijtellingspercentage lijkt een groot effect te hebben gehad. Niet is onderzocht in hoeverre het gevoerde beleid doeltreffend en doelmatig is.
De onderzoekers constateren dat de verhoging van de bijtelling voor elektrische auto’s heeft gezorgd voor een daling van de nieuwverkopen. De doeltreffendheid van het huidige instrumentarium kan worden vergroot door de bijtellingsregeling te verruimen. Nadeel hiervan is een afname van de doelmatigheid door de stijging van de financiële stimulering. De onderzoekers pleiten voor meer aandacht voor de markt voor gebruikte elektrische auto’s. Dat kan door het vergroten van de subsidiepot en het verhogen van de aanschafsubsidie. Een andere mogelijkheid is het nihiltarief in de mrb alleen te laten gelden voor gebruikte auto’s.
De onderzoekers raden verder aan om voor de langere termijn te kijken naar flankerend beleid. Het gaat dan om:
- het realiseren van voldoende laadpalen;
- het stimuleren van kennis van elektrische auto’s bij autoverkopers;
- mensen kennis te laten maken met het rijden in een elektrische auto; en
- het bevoordelen van mensen met een elektrische auto, bijvoorbeeld met gratis parkeren, gebruik van de busbaan en voorrang bij het verstrekken van een parkeervergunning.
Het kabinet neemt de aanbeveling van de onderzoekers om het doel van regelingen duidelijker te formuleren over. Het kabinet ziet op basis van de evaluatie geen reden om de huidige regelingen voor elektrische en plug-in hybridevoertuigen tot en met 2025 aan te passen.